Ulos vai ylös? Kuusi vai kusi? Miten järjestää ulkomaisten hoitajien suomen kielen opetus?

27 touko, 2024

Alawan Suomen kielen opettajat Heidi Sippola ja Anu Miranda Mustonen sekä Reactoredin toimitusjohtajan Kari Savolainen antavat vinkit hoiva-alan toimijoille:

  • Kielitaito on osa hoitajan ammattitaitoa, mutta hoitotyön osaamista on myös ilman kielitaitoa.
  • Ammatillinen suullinen kielitaito tärkein asiakkaan kohtaamisessa.
  • Työyhteisöltä vaaditaan kielitietoisuutta ja tukea oppijalle.
  • Online-opiskelu tuo tehoa ja joustavuutta kielen oppimiseen.
  • Jos matalapalkka-aloilla saadaan perhe mukaan Suomeen, se edistää kotoutumista ja kielen oppimista.

Heidi ja Anu, mitä tarkoitatte sillä, että hoitotyön osaamista on ilman kielitaitoakin?

Esimerkiksi filippiiniläisten hoitajien ammatillinen tutkinto on hyvä, ja se tunnustetaan suoraan jo monessa maassa, mutta ei Suomessa. Tähän pitäisi saada muutos. Suomen kielen taitoja voidaan sen sijaan opetella helposti joustavilla opiskelumahdollisuuksilla.

Eikö suullinen ja kirjallinen suomen kielen taito ole yhtä tärkeää hoivatyössä?

Ammatillinen, käytännönläheinen suullinen kielitaito toimii opiskelun pohjana. Pääpaino on aluksi sillä, että opiskelija uskaltaa kommunikoida rohkeasti. Hoitajan päivittäisessä työssä on tärkeää, että tulee ymmärretyksi suullisesti. Kun suomen kielen äänteet on oppinut, on helpompi myös tuottaa kirjoitettua tekstiä.

Mitä tarkoitatte työyhteisön kielitietoisuudella?

Kielitaito sitoo ulkomaisen työntekijän työyhteisöön ja mahdollistaa osallistumisen työelämään. Tärkeää on, että hoiva-alan työyhteisöissä annetaan aikaa ja tilaa suomen kielen oppimiselle. Ulkomaiselle työntekijälle on myös hyvä puhua yleiskieltä ja näyttää asioita, mikäli sanat eivät ole tuttuja.

Miten kielen opiskelua voidaan tukea Suomeen saapumisen jälkeen?

Suomeen tullessaan Curonin hoitajien kielitaito on tasolla A2.2, jolloin he selviävät arki- ja työelämässä, mutta voivat tehdä vielä paljon virheitä. A2.2-tasolla kielitaito jatkaa kehittymistään. Tässä vaiheessa on tärkeää antaa tilaa oppimiselle ja oman kielitaidon testaamiselle. Meidän kanssamme voi Reactoredin alustalla opiskella tasolle B1.1, mikä tarkoittaa käytännössä kolmea kuukautta lisää kielen opiskelua.

Mikä on tärkeintä kielen opiskelussa?

Motivaatio on tärkeintä. Annetaan opiskelijoille mahdollisuus oppia, ja viljellään onnistumisen iloa huumorin avulla. Meidän mottomme on: ”Kun nauretaan, niin opitaan”. Virhe on oppijan ja opettajan ystävä.

ReactorEd:n toimitusjohtaja Kari Savolainen, millaisia tuloksia online-kielenopiskelussa saadaan?

Digitaalinen kielten opetus on tehokasta ja joustavaa. Kun oppimateriaalit on suunniteltu huolellisesti yhteen palveluun, opiskelijan on mahdollista edistyä nopeasti ja kokea oivaltamisen iloa opinnoissaan. Reactoredin kieltenoppimisympäristön ydinideana on mahdollistaa opetuksen ja oppimisen jatkuvuus myös oppituntitilanteiden ulkopuolella ja tarjota opettajille tehokas työskentelyalusta automaation ja toimivien työkalujen kautta. Oikein toteutetussa online-opetuksessa opettajan ammattitaito saadaan tuottamaan tuloksia moninkertaisesti, sillä opiskelijan aktiivinen oppiminen jatkuu myös videotuntien ulkopuolella.

Miten teknologia edistää kielenopiskelua?

Uutta kieltä itsenäisesti opiskellessa tärkeintä on ahkeruuden lisäksi kielen monipuolinen käyttö, sanaston harjoittelu, kielen kuuleminen ja erityisesti puhuminen. Teknologian avulla nämä kaikki osa-alueet saadaan tuotua interaktiivisiin online-harjoituksiin, joissa automatiikka mittaa ja näyttää opiskelijalle, millainen harjoittelu on hänelle tehokkainta.

Alawa Oy on Curonin yhteistyökumppani ulkomaisten hoitajien kielikoulutuksessa. Opiskelu tapahtuu Reactoredin alustalla opiskelijalle joustavasti. Yhteisiä harjoituksia opettajien kanssa on kahdesti viikossa, ja opiskelijat käyttävät n. 400 tuntia viidOen kuukauden aikana saavuttaakseen suomen kielen A2.2.-tason.

Ota yhteyttä!

Tutustu myös muihin artikkeleihin